...FØR I kontakter en IT-leverandør
I skal have gennemarbejdet HVOR/HVILKE processer, det er iorden at udføre på individuel vis, og hvornår det er kritisk for forretningen, at processen udføres ensartet. Master Data håndtering er vigtig at afdække på tværs af forretning.
Efter afdækning af jeres kritiske forretningsprocesser, så kan I vurdere om processen kan optimeres med en ny digital platform, eller om der skal noget helt andet til.
I får et overblik, så I kan:
Ved klassisk implementering af IT-understøttelse, hvor udgangspunktet er teknik, så skal ALT, set fra en teknik-vinkel, gennem system (kræver ensartet håndtering).
Gevinsten indfries først, når ensrettede arbejdsprocesser gør dagligdagen lettere for de mennesker, som skal anvende dem i praksis.
Adfærdsændringen udebliver, hvis ALT skal gøres på en bestemt måde, uden det giver mening for helheden. Så føles ensretningen som en spændetrøje for det daglige arbejde ... i stedet for en hjælp, der letter arbejdet.
Overgangsfaser mellem processer er udsatte for misforståelser og tab af information.
Fejl i overgangsfaser er typisk kostbare for forretningen, så her kan ensretning og digital understøttelse give de største gevinster. Det kræver kortlægning og dokumentation af overgange mellem kritiske processer.
Dermed får I et værktøj, hvor I simpelt og hurtigt kan få overblik over, hvor I skal lægge fokus.
Manuelle processer er f.eks. excel, googlesheet og fysiske papirer, mens automatiserede udvekslinger mellem parter er digitale processer.